onsdag 8 december 2010

Laxsoppa med saffransmak

Har precis lagat världens godaste laxsoppa. Till er som är dåliga på att laga mat ska jag vara snäll och dela med mig av detta sjukt enkla receptet. Tänkte säga att det är egenkomponerat men det är väl att gå till överdrift, man kan säga att jag har fått lite inspiration från Johanna Blom och recept.nu. Det förutsätter att man gillar lax, saffran, att man har alla ingredienser hemma samt grundläggande matlagningskunskaper (har man inte det skulle jag rekommendera kokboken "Kokbok för unga, av unga" som jag och Jonna skrev som projektarbete i gymnasiet. Mycket bra bok, haha).

Man behöver:
Lax (jag tog två filéer)
Creme fraiche med saffran- och tomatsmak
2 morötter
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
Lite vetemjöl (typ två matskedar)
Fiskfond
1 liter vatten
Cayennepeppar
Salt
Räkor & krossade tomater om man vill men det hade inte jag.

Riv morötterna och fräs ihop med gul lök och vitlök i en stor kastrull. Dra på lite mjöl för att det ska bli lite tjockare konsistens sen. Häll på vattnet och låt allt koka upp. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gjorde längre men typ: i med 3 msk fond, salt & cayennepeppar (var försiktig med den, inte för lite men absolut inte för mycket). Mixa med stavmixer om man vill. Creme fraichen, ner i grytan & koka upp. Sist men inte minst ska laxen i. Just det, skär den i tärningar först. Låt den ligga i typ 5 minuter, sen klart!

Nu fick jag ingen bra bild på det här mästerverket, men det hör ni väl allihop hur det här ba som smakar heaven i munnen!
/Jo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar