torsdag 22 december 2011

Nyårslöften.

Året börjar lida mot sitt slut och jag håller på och inventerar mitt liv lite för att komma fram till vad årets nyårslöfte ska vara. Jag tror att det är bra att gå igenom året lite för sig själv. Vad var bra?, vad vill jag ha mer av? och vad har jag att se fram emot under 2012? Jag har skrivit listor och utvärderat och kommit med förbättringsförslag till mig själv. Listorna känns väldigt personliga men det jag kommit fram till som nyårslöfte hittills är:

Stressa mindre.
Jag känner väldigt ofta att jag har en inre stress. Att det liksom kliar i kroppen på kvällen och att jag inte kan koppla av, vilket leder till att jag inte kan sova. För att minska den här stressen ska jag sluta kolla på tv och internetta så mycket på kvällen och läsa en bok eller göra något kreativt (oklart vad, än så länge) istället. Jag kommer även att dra ner på kaffe och dricka bara på morgonen. När det gäller yttre stress så är det främst jobbet som stressar och där kommer jag att försöka hitta mer strukturerade arbetssätt.

Sluta vara en besserwisser.
Jag har inte alltid rätt (även om jag gärna vill tro det) och det gör ingenting. Den här lilla svagheten har jag ärvt efter far min. Hans motto är "Jag ger mig inte förrän jag blir överbevisad, och det blir jag inte." Med glimten i ögat såklart, och det där funkar inte så bra längre, sen jag och Johanna skaffade Iphone och kan överbevisa efter en snabb sökning på wikipedia.

Ta hand om mig själv.
En brasiliansk kvinna som jag jobbade ihop med på Topshop sa alltid till mig att man måste ta hand om sig själv. För om man inte tar hand om sig själv och behandlar sig själv bra, så kommer ingen annan heller att göra det. Så det blir mitt tredje och sista nyårslöfte. Att ta hand om mig själv i största allmänhet, fysiskt och psykiskt. Allt från att äta bra mat till att ta bra beslut och göra saker som jag själv vill.

Detta tycker jag känns som rimliga åtgärder i mitt liv just nu. Önska mig lycka till!

/Malin

2 kommentarer:

  1. Hejja Malin! :) Jag har liknande nyårslöften, kanske lite mer specifika, men de tangerar samma saker. Gillar att läsa er blogg hoppas att ni fortsätter skriva efter jul också! God Jul!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för dom orden och God Jul till dig också!

    SvaraRadera