fredag 6 augusti 2010

Björkö

Bloggar offline. Kan inte ta mig ut på nätet på datorn och facebook i mobilen funkar inte. Ska det behöva vara såhär bara för att man är ute på en öde ö? Jag kommer ihåg när jag var liten. Då fanns det inte ens rinnande vatten här ute. Då fick man lov att släpa med sig dunkar med sötvatten och vara sparsam med det. Borsta tänderna fick man göra i sjön (saltvatten, eller aa bräckt vatten för er som är petnoga som jag). Dasset bestod av två hinkar med toasits som morfar tömde lite varstans på tomten. Duscha var det inte tal om. Man fick lov att bada i havet. När jag tvättade håret satt Johanna på bryggan och skulle kolla så att allt schampo var borta i håret. Det var det aldrig, men det tog alltid ungefär 10 minuter innan jag fattade att hon drev med mig.

Nu är det annorlunda. Vanlig toa och dusch med hur mycket vatten man vill. Morfar har till och med mobilt bredband. Tänk vad tekniken går framåt. Det tänker jag ofta på. När jag var yngre tyckte jag att det skulle vara så jävla coolt om man kunde se den som man pratade i telefon med. Sen kunde man det och det var ju inte ett dugg coolt. Men hur långt kan tekniken gå? Hur kommer det att vara här ute på Björkö om 20 år till. Jag hoppas att vi kan ha kvar stället så att jag får se det. Jag älskar det här stället mer än nånting annat och jag skulle inte byta det mot någon lyxvilla i världen.

I helgen ska creme de la creme i Norrköping ha kräftskiva där ute och det ska bli himla trevligt. Här kommer lite bilder från de gågna dagarna.

Peace out/malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar