onsdag 3 november 2010

They seek him here, they seek him there, in Regent street and leicester square

Till Anonym som frågade om sevärda platser i London. Jag tycker att i princip alla ställen som är "turistattraktioner" i London är värdelösa. He he, London eye tar jättelång tid att åka+ är jättedyrt, Big ben kan man ju se på vykort osv osv. Jag skulle även hålla mig ifrån Oxford street så mycket det går för det är så packat med folk så att man inte kan komma fram, plus att det inte finns så bra utbud på butiker eller mat/pubar/klubbar. Topshops flagship på Oxford street tycker jag dock att man borde se!

Annars är mina favoriter:
Covent garden: Där finns det mycket mysiga butiker (mycket skor, second hand och vanliga high street-affärer), mysiga små pubar och på helgerna är det alltid street performers som gör roliga saker nere vid Covent garden market.

Notting Hill: Också mycket mysiga affärer och pubar. Jag har mest varit där på helger, varje lördag är det marknad på Portobello road som är värd att gå på (Gå av vid Notting hill gate på central, circle eller district line, sen är det skyltat).

Camden: Chill område som verkar ha stått still i tiden sedan typ 60-70-talet nån gång. Mycket "hippies", & marknader som mest har en massa skit och sen en del mysiga pubar.

Brick Lane (gå av vid Liverpool street och fråga alt. titta på en karta): På Brick Lane är det också marknad, fast på söndagar. Där tycker jag i och för sig att det har gått ner sig ganska mycket när jag var där senast. Men ändå mysigt (jag gillar marknader som ni kanske förstår).

Spitalfield market: Också söndagsmarknad i närheten av Liverpool street. En större inomhusmarknad, mest med second hand och folk som gör egna kläder och grejer (synd att kalla dom designers).

Det där var ju mest om man vill shoppa, dricka öl på nån pub och gå och helgstrosa och titta på folk. Det var väl mest vad jag gjorde när jag bodde i London (och inte jobbade) antar jag. Om man vill dricka fancy drinkar och äta finare middag skulle jag rekommendera Ice Bar (below zero) som ligger på en tvärgata till Regent street för det är det enda stället jag har ätit mer fancy middag haha. Vi var ju ena fattiglappar men Frida jobbade på Ice bar så då fixade hon alltid 50% på allt och gratis drinkar.

Det är svårt att tipsa om uteställen för det beror så mycket på vad man tycker om för musik/gillar att hänga med för typ av folk. Vi var väl mest ute i East London runt Shoreditch. Åker ni dit så tycker jag att ställena kring Hoxton square garden kan vara värt att gå till. Skulle INTE gå till nåt ställe runt Leicester square, det är bara tattarställen och mycket turister. Men smaken är ju som baken så det är svårt att säga som sagt.

Sen måste jag bara nämna min och Jennys favvispub där vi bodde, Paradise by way of Kensal green. Om ni är i southwest London nånting så måste ni åka hit!

Jenny på Spitalfield market
Hyde park
Queens park
Utanför Paradise
Little Venice (också mysigt område, det glömde jag!)

Både Malin och Jesan har ju också bott i London så dom kan väl fylla på med tipsy tips!

/Johanna

2 kommentarer:

  1. Men tack så himla mycket!! Nu tror jag att jag klarar mig! Bra med ölställen för det kommer väl konsumeraras en del av den varan.
    Sophie.

    SvaraRadera
  2. whats up, i love the icon. kindly tell me where you got it as
    i want it for my own individual web site.

    Also visit my web blog htmlfive.co.kr

    SvaraRadera