torsdag 1 september 2011

Kan vi tjejer sluta underskatta oss själva???

Har ni sett årets Robinson? Själv tycker jag att det verkar vara en riktig bra säsong med många roligheter. Men alla dess tjejer driver mig vansinne. Dom klagar på att det inte finns några killar och de behöver killar till allt. Kom igen nu tjejer jag tror faktiskt att vi undervärderar oss. Visst dom kan vara starkare vissa gånger men samarbetar vi så blir vi starkare tillsammans. Jag är absolut ingen feminist men det irriterar mig när vi genraliserar och gör oss själva handikappade.

Är det nån som vet om det finns en handbok för tjejer, typ där det står hur man borrar, byter däck, fixar bilen och andra "manliga göromål". Om det gör det så ska jag köpa den, för att jag vill bli mer självständig. jag vill kunna hänga upp mina egna tavlor.. Om den inte finns så ska jag göra en.

/Jesan

5 kommentarer:

  1. Jag håller med! :) Mycket bra inlägg! Jag förstår inte heller varför de gnäller så mycket över att det inte finns några killar. Är de inte där för att överleva? Jag ser fram emot din bok! :)

    Förresten tycker jag att den här bloggen är rolig! Brukar läsa den när jag har tid över.

    SvaraRadera
  2. Varför är du inte feminist? Det är väl precis vad det handlar om. Att tjejer kan vara självständiga och inte behöver förlita sig på att en man ska klara av allting bättre. Och att alla människor ska vara jämlika oavsett om man är tjej eller kille. Jag förstår inte hur man inte kan ha en åsikten. Tycker att alla (både tjejer som killar) borde vara stolta feminister!

    /Johanna

    SvaraRadera
  3. Själv är jag självklart feminist! Finns liksom ingen anledning att inte vara det. Sen det där med att skruva och byta däck och sånt. Det är väl bara att testa. Övning ger färdighet! Hur svårt kan det vara? Dom flesta av mina möbler har skruvhål utåt, snea ben eller andra defekter men nästa gång kanske det blir rätt. KVINNOR KAN!

    /Malin

    SvaraRadera
  4. Det jag tycker är mest sorgligt är att vissa av tjejerna går omkring och gnäller om hur jobbigt allt är. Varför sökte de över huvud taget om de inte klarar av tävlingar och hårt slit? Det är ju inte direkt solsemester med paraplydrinkar de åkt på. Det är tjejer som de som drar ner oss andra i "tjejer-klarar-ingenting"-träsket. Tjejer klarar sig minst lika bra som killar!!!

    SvaraRadera
  5. Ännu värre blir det ju när produktionen uppenbarligen verkar ha frågat saker i stil med: "hur går det här utan några killar?, vad tror ni att de kommer att bidra med?" osv för att tjejerna ska sitta och himla över hur underbart det ska bli att få dit en macho kille som är stor och stark (vilket dom inte ens fick!). Tror inte att någon av dem hade suttit och sagt sådär om de inte hade fiskat efter det med ledande frågor innan.

    /Clown-Johanna

    SvaraRadera