tisdag 1 november 2011

Penga-tips

Jag har världens sämsta karaktär när det gäller att lägga pengar på hög och spara dem. Det bottnar sig i att 1. Jag kan inte säga ifrån om att hänga med på roliga saker (som kostar pengar) 2. Jag tycker om dyr mat och skulle aldrig få för mig att äta studentmat i stil med nudlar, varma mackor eller pyttipanna 3. Jag har dålig karaktär helt enkelt.

Men nu är det så att jag verkligen MÅSTE spara pengar för att jag kommer ha dubbel hyra nästa månad, +att vi ska betala en lite för dyr soffa till nya läggan. Därför har jag kommit på två nya knep för att det ska bli svårare att "sno" av sina egna pengar.
1. Öppna ett sparkonto som heter "NYA LÄGENHETEN". På så sätt blir det hela bildligare och jag får jättedåligt samvete om jag skulle ta pengar därifrån för att t ex köpa vin.
2. Lägg kontanter i en låda hemma. Det här fungerar ju inte om man har stoppat undan typ tjugolappar för då känns det inte som att man snor så mycket när man tar därifrån, men i stora sedlar så känns det som ett rån om man snor dem.

Återkommer med recension om dessa metoder fungerar samt om pengarna finns kvar vid månadens slut.

/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar